Imola

Arabialainen

sulka

 

faktapitoista journalismia

 

Viimeinen formula 1- kilpailu Imolan autourheiluradalla käytiin vuonna 2006. Nyt Imolassa kisaavat superbiket ja sitä käyttävät myös Italian kansalliset sarjat. Suomalaisilla on rataan liittyviä muistoja paljolti. Kisaturistit tulivat paikalle vanhoilla paikallisjunilla ja Imolan kaupunki oli odotuksiin nähden varsin pieni.

 

Radan toiminnot sijaitsevat laajalla alueella ja Imolan mediakeskus on kilometrien päässä portilta. Kävijälle annetaan kartta käteen ja osoitetaan oikea suunta: ”Sinne kävelee noin tunnissa. Viestintävastaava tulee kyllä omalla autolla vastaan.” Radan sisäpuoli täyttyy puistoista ja pelloista. Ulkoteltassa soitetaan jazzia. Nimikyltit ovat tavallisia Italian kaduilla käytössä olevia.

 

Radalla kiertävät Ferrarin urheiluautomallit. Se on vuokrattu pariksi päiväksi yksityiseen testikäyttöön. Melu on korvia huumaava valtava aina autojen osuessa kohdalle – vaihdetta vaihtaessa kuuluu aina kova pamaus. Rataa kiertävästä metelistä tietää milloin autot osuvat kohdalle, jotta voi tukkia korvat. Aitojen läpi urheiluautoja kurkkivat paikalla saapuneet uteliaat.

 

Imolan radan viestintävastaava Marcello Pollini pahoittelee, että tänään ei päästä radalle turvallisuussyistä. Nopeimmissa kohdissa autojen huippunopeus nousee lähelle 300 km/h.

 

Marcello Pollini on syntyperäinen imolalainen ja pitää sitä tietty ”parhaana ratana maailmassa”. Emilia-Romagnan maakunta on intohimoinen moottoriurheilun suhteen.

 

Imolan radan rakennusvuosi on virallisissa kirjoissa vuosi 1953. Alun perin tehtiin pelkkä motocross-rata, jota sitten laajennettiin. Rataa on usein muutettu. Ensimmäisen rakennutti ja suunnitteli Francesco ”Cecco” Costa synnyinkaupunkiinsa Imolaan. ”Cecco” Costan museo on omistettu hänelle.

 

Radan synkin päivä historiassa oli kauden 1994 –F1 –kisa, kun ensin harjoituksissa kuoli Roland Ratzenberg ajettuaan seinään ja kisapäivänä legendaarinen Ayrton Senna. Ayrton Sennalle on pystytetty oma monumentti, johon muistajat tuovat kukkia, lippuja ja muita muistoesineitä. Myös Ruben Barichello loukkaantui vakavasti ajettuaan ulos.

 

Rataan on lisätty shikaaneja pudottamaan ajonopeutta. Uuden perustan radalle on suunnitellut Hermann Tilke.Marcello Pollini sanoo, että rata-alueelle on pyritty löytämään uusia käyttötapoja. Rockyhtye AC/DC piti ison konsertin radalla heinäkuussa.

 

Imolan toiminnasta vastaavat ovat lupautuneet, että radalla on toimintaa vain noin 130 päivänä vuodessa. Lähistölle kantautuva melu on otettava huomioon ja suhteet kaupunkiin halutaan pitää hyvinä.

 

Radan rakennuksille pitää kehittää uusi konsepteja, Marcello Pollini: ”Meillä on museo, kauppakeskus, pelisimulaatiokeskus ja isännöimme perinteisiä markkinoita. On avattava mieli muille toiminnoille.”

 

Bussissa pääsee rataa kiertämään, mutta paikat on varattava ennakkoon. Noin 50 päivänä vuodessa radan portit avataan ja kuntoilijat päästetään sinne. 3-4 tunnin aikana rataa kiertää tyypillisenä kertana noin tuhat ihmistä.

Marcello Pollini, käykö Imolassa paljon turisteja?”En pysty sinulle tarkkaa lukua turisteista kertomaan, mutta joka päivä joku yrittää tulla vierailulle. Paikkahan ei ole aina avoin.”

 

Imolaan tehdään uusiakin investointeja. Vanhaa rakennuskantaa on räjäytetty taivaan tuuliin ja kohta aloitetaan uuden mediakeskuksen rakentaminen. Vain torni lähtöruudukolla on vanha.

 

Kisojen aikana mediaväkeä voi paikalla olla yli tuhatkunta. Silloin työvoimaa joudutaan hankkimaan lähistöltä kisaviikonlopun ajaksi.

 

Kun puhe kääntyy itse rataan, Marcello Pollini innostuu:”Se on monimutkainen ja tekninen rata, sillä se ei ole lattea kuten uudet radat vaan vanhan designin mukaan menee ylös ja alas.”

 

Hän kertoo radan tärkeimmistä paikoista ja mitä ne ajajalta vaativat: Variante Villeneuve, Tosa-kulma, Acqua minerale, Piratella, Variante Alta ja Rivazza-kurvi.

 

Imolan radalla on hallussaan ykkös-lisenssi, jolla saa järjestää F1-kisoja. Enää puuttuu 20 miljoonan pääoma: ”Olemme teknisesti valmiita”, kuittaa Marcello Pollini.Varsinkin eurooppalaisilta radoilta veloitetaan kovaa ylihintaa, mikä on johtanut siihen että yhä useampi kilpailu käydään Euroopan ulkopuolella. Valmistajista ja kuskeista suurin osa on eurooppalaisia, mutta kisoja ei täällä kohta kannata pitää.

85% Imola- radasta vastaavasta yhdistyksestä on julkisessa omistuksessa. Tämä hankaloittaa rahan keräämistä moottoriurheilutapahtumien isännöimiseen. Yleinen taloudellinen tilanne on nyt myöskin hankala. Marcello Pollini:”Olemme ”ikkunalla” katsoaksemme mitä tapahtuu F1:ssa. Olemme valmiita, mutta ei näillä ehdoin.”

 

Jos ovesta kävelee sisään henkilö jolla on investoida 20 miljoonaa euroa F1-kisan järjestämiseen, voi sen tehdä. Kisan isännöimiseen tarvitaan laajasti yhteistyötahoja: poliitikot, teollisuus ja palvelusektori, kaikki pitäisi saada mukaan projektiin. Aikaisintaan tämä voisi tapahtua vuonna 2017.

Imolan vanhalle moottoriradalle etsitään uutta toimintaa

-

URHEILU - OSKAR LINDMAN - (25.3.2016) - AS

-

Imolan perinteikkäälle moottoriradalle koitetaan löytää uutta toimintaa. Paikka on nyt puistona ja tilattavissa testeihin ...

 

(C) 2017 ARABIALAINEN SULKA

Kaikki oikeudet pidätetään

toimitus@arabialainensulka.fi