Arabialainen
sulka
faktapitoista journalismia
Ovi Ratakadulla Punavuoressa käy tiuhaan keskelläkin päivää. Sisään astuu toinen toistaan näyttävämpiä ihmisiä, sellaiset joita voisi malliksi kuvitella. Sisällä Fashion Model Agencyn tiloissa on kova kuhina ja salamavalot räpsyvät.
Toimitusjohtaja Merja Kupiainen-Groundstroem on ollut alalla jo vuodesta 1978.
Fashion Model Agendyn listoilla on laaja repertuaari kaikenikäisiä malleja: lapsimalleja, teinejä, jopa senioreita. Työnä on välittää malleja näytöksiin ja mainoksiin. XL-mallit tulivat ryminällä markkinoille, nykyään plussize-mallit ovat valtavan suosittuja. Koko 42 voi olla mallin koko.
Toimistolla on myös oma mallikoulu ja stylistikoulu, jossa opetetaan tuleville muotialan moniosaajille meikkausta ja kampaamista. Stage Talentissa annetaan artistikoulutusta. Toimiston verkkokauppa avataan nyt vuodenvaihteessa. Siellä on myös mahdollisuus käydä nettimallikoulua ja oppia kotoa käsin kaikki mallityön perusasiat.
Toimistossa toimii alivuokralaisena valokuvaaja, joka on itsenäinen ja tekee kuvauksia ja portfolioita. Hän on suomalainen, mutta toimistolla on vieraillut valokuvaajia myös esimerkiksi Milanosta tai viimeksi moskovalainen Julia Borodina, jonka tekemää jälkeä Merja Kupiainen-Groundstroem vuolaasti kehuu.
Merja Kupiainen-Groundstroem perusti myös Suomen Europe Fashionin, mutta sieltä lähdettyään yritys meni nopeasti nurin. Uudessa toimistossa oli paljon uutta, onhan yrityksen kehityttävä.
Toimisto etsii itselleen jatkuvasti uusia kasvoja somesta ja tekee perinteisempiä casting-koekuvauksia monissa kauppakeskuksissa ja messuilla. Merja Kupianen-Groundstroemin toimisto oli paikalla myös I Love Me –messuilla: ”Me koekuvasimme kolmesataa kolmessa päivässä eli oli paljon uusia eri ikäryhmistä. Eiväthän he vielä ammattimalleja olleet.”
Kansainväliset mallimarkkinat tarvitsevat aina uusia kasvoja siis ammattimalleja. Se etsii persoonallisuuksia. Toimisto haalii jatkuvasti myös väkeä koulutukseen. 20. joulukuuta järjestetään Gloriassa oppilasnäytös jossa mallit esiintyvät koulutuksen päätteeksi. Oppilasnäytöksiä on kaksi kertaa vuodessa, joista jälkimmäinen keväällä.Näytös on työnäyte, jossa toimiston artistipuoli, mallit ja stylistit näyttävät oppimaansa.
Mainosmaailma tekee bookkauksia eritoten tv-mainoksiin ja painettuun mediaan. Yritykset kuten Luhta tarvitsevat showroom-malleja. On myös sovitusmalleja, silti suurin osa malleista saa oman tilaisuutensa toimiston omissa näytöksissä muoti-illoissa. Promootioita varten on oma yrityksensä.
Kansainvälinen liikkuvuus on suurta. Helmi-maaliskuussa on Topmodel ja Supermodel – kilpailujen finaali, jonka voittajat lähtevät Koreaan ja Pariisiin European Model Showcase -tapahtumaan. Milanosta on juuri tullut toimistolle vierailulle kolme mallia. Uusi kasvo Sonja aloitti juuri the One Model Managementin listoilla. Viivi Aaltonen työskenteli Intiassa kolme kuukautta tehden katalogeja, muotikuvauksia jopa Bollywood-elokuvia. Malleja on myös ollut mm. Koreassa, Italiassa, Ranskassa, Intiassa, Thaimaassa ja Malesiassa.
Merja Kupiainen-Groundstroem: ”Me olemme ainoa Suomen agentti Europe Model Showcasessa, joka on Euroopan suurin malli-casting. Se on joka vuosi toukokuussa Pariisissa, siellä ovat kaikki Amerikan ja Euroopan suurimmat agentit hakemassa uusia kasvoja seuraavaan sesonkiin. Pääjärjestäjä on amerikkalainen, joten siellä on paljon mallikasvoja Yhdysvalloista, mutta myös Kanadasta ja täältä Euroopasta.”
Töitä on alalla tehtävä, mitään ei tule ilmaiseksi. Viime vuoden Topmodel-voittaja Vilma Kiviaho sai olla Metropolitan Model Managementilla kaksi kuukautta ja teki lujasti töitä. Edellisvuoden voittaja Beata-Kaisa Niskanen oli siellä myös, teki paljon castingeja, mutta ei oikein päässyt töihin käsiksi.
Merja Kupiainen-Groundstroem: ”Kaikki joutuvat ensin juoksemaan castingeissa mallikansionsa kanssa hakemassa töitä.”
Helmi Palonen saapui juuri Koreasta Miss Supertalent of the World – kilpailusta ja tuli toiseksi perintöprinsessaksi. Julia Pikkarainen oli Intiassa Super model – kisassa keväällä 2016 ja tuli toiseksi perintöprinsessaksi, Viivi Aaltosen tullessa kolmanneksi.Miss Suomia on tullut toimistolta kymmeniä, viimeisimpänä Rosa Maria Ryyti. Lisäksi myös Lotta Hintsa ja Viivi Pumpanen. Viime vuoden toinen perintöprinsessa Emilia Seppänen sijoittui top 15:een International Beauty- kilpailussa Japanissa.
Merja Kupiainen-Groundstroem näkee alan muuttuneen: ”Onhan se muuttunut ihan valtavasti. Silloin 80-luvun alussa kaikki oli huomattavasti helpompaa mallien näkökulmasta. Kriteerit olivat helpompia, malleilta ei vaadittu niin paljon esiintymistaitoa kuin tänä päivänä.”
Hän jatkaa: ”Mallinhan pitää olla myös hirveän hyvä näyttelijä, ulkonäkö pelkästään ei riitä. Silloin vielä ulkonäkö saattoi riittää.”
Muotinäytökset olivat ennen showmaisia, liikunnallisia näytöksiä. Oli Aira Samulinin stepupit, tehtiin spektaakkelityyppisiä näytöksiä. Finlandia-talolla oli hevosetkin tuotu mukaan.
Merja Kupiainen-Groundstroem: ”Nykyään näytöksissä mallien koreografia on yksinkertaisempi. Nyt satsataan tekniikkaan. Tekniikka on niin huikea, että saadaan erilaisia efektejä aikaiseksi ja vaate tulee paremmin esille, kun koreografia on klassisempaa.”
Merja Kupiainen-Groundstroem sanoo että moni katselee telkkarista tositv-ohjelmia ja ei sisäistä että ihan kaikkeen ei kannata mennä mukaan, sillä osallistumisella on vaikutusta työnantajien tekemiin valintoihin. Tositv-ohjelmat antavat käsityksen että alalle on helppo päästä eikä tarvitse oikeasti osata mitään, että riittää että on julkkis. Kuvitellaan pelkän ulkonäön riittävän.
Alalla vaaditaan ammattitaitoa, oikeaa asennetta ja motivaatiota, asiakkaat eivät halua amatöörejä koska heidän kanssaan menee liikaa aikaa, kustannukset nousevat jne. Siksi on oltava valmis miettimään mitä haluaa. Minkälaisen julkisuuskuvan itsestään haluaa ja miten kilpailut asiaan vaikuttavat?