Redin uusi johtaja: hyvät ideat on laitettava käyttöön, ei ole järkeä odottaa että ympäristö rakentuu valmiiksi

Aleksi Salminen aloitti helmikuun ensimmäisenä maanantaina kauppakeskus Redin uutena johtajana. Hänet headhuntattiin Lahdesta omasta kivijalkakaupastaan. Tätä ennen hän oli toiminut Dressmannin extramyyjästä Raumalla Varner-Gruppenin maajohtajaksi. Se on perheyhtiö, joka pyörittää Dressmannia, Carlingsia, Cubusta, BikBokkia, Voltia ja Levi’s Storea.

Kun Rediä ruvettiin myymään eli tarjottiin liiketilaa vuokralle hän oli ketjupuolella töissä. Redistä puhuttiin, että siitä pitäisi tulla urbaani kauppakeskus, kaupunki kaupungin sisällä.

Lehdistössä on raportoitu monenlaista, muun muassa että kävijämielessä on liian hiljaista. Sinänsä Aleksi Salminen ei ongelmaa kiellä, kauppakeskukset elävät kävijöistä ja heidät on sinne jotenkin houkuteltava.

Yksi kauppakeskuksen yrittäjistä oli havainnollistanut asiaa ottaen huomioon Redin pohjakaavan. Perinteinen kauppakeskus on suorakaiteen muotoinen. Suoralle käytävälle heitetyt 30 ihmistä näkevät toisensa samassa tilassa. Näin ei Redissä aina ole.

Aleksi Salminen: ”Jos nappaa keskellä päivää valokuvan käytävältä, niin varmaan on tyhjää verrattuna muuhun paikkaan samaan aikaan. Tarkoittaako se ettei siellä olisi yhtään ihmistä sillä hetkellä, vai että nurkan takana on kaksikymmentä ihmistä? Tämä on ehkä vähän hämännyt ja noussut tapetille.”

Redi on rakennettu liikenteellisesti myös julkisen liikenteen varaan, vaikka sieltä parkkitilatkin löytyvät. Metro halkoo kauppakeskuksen, mikä on Aleksi Salmisen mukaan ”merkittävän plussamerkkinen”. Joukkoliikenne tekee kauppakeskuksen helposti saavutettavaksi.

Nyt rämmitään lumessa ja loskassa, Aleksi Salminen: ”Veikkaan että tulee näkymään eri tavalla kun mennään kevääseen ja lumet sulavat, baana menee tuosta vierestä ja porukka fillaroi. Ylipäätään ekologisempi liikuntamuoto kuin autoilu tulee nousemaan arvoon arvaamattomaan.”

Redin pohjakaava on venetsialais-tyyppinen. Sitä on haukuttu sokkeloiseksi. Kun kauppakeskusjohtaja tuli ensimmäistä kertaa katsomaan, hän huomasi itsekin keskittyvänsä vain epäkohtiin. Mietti, miksei tuossa ole penkkiä, roskista, navigaatiotaulua, mihin liukuportaat oikein veivät.

Nyt hän pitää Rediä äärettömän viihtyisänä. Hän on urallaan kiertänyt monia kauppakeskuksia, joissa on omat voimavaransa. Turun Hansa-kortteli on myös tosi sokkeloinen, jossa hän toimi myyjänä. Siksi, että se juuri ei ole perussuorakaiteen muotoinen tekee siitäkin viihtyisän.

Redi on ihmisten kokoontumispaikka, sieltä täytyy löytyä aktiviteettia mitä tehdä, voi mennä kahville tai smoothielle. Tai mennä Fööniin, kuntosalille Elixiaan, Cinamoniin katsomaan leffaa, pelaamana virtuaalipelejä tai seinäkiipeillä.

Kesällä valmistuu ensimmäinen tornitalo Kalasatamaan, Majakka. Aleksi Salminen kuvailee tilannetta maukkaaksi, sillä Kalasatamasta alkaa rakentua yhteisöllinen. Siihen kuuluu Redikin. Kalasatamalaisille tulee tarjota fasiliteetteja ja kauppoja arkeen.

Hän on pyrkinyt vastailemaan asukkaiden sähköposteihin, kun niissä on tuotu asioita esiin ja ehdotettu uusia. Vinkkinä hän sanoo, että tämä on paras tapa tehdä muutos nopeasti. Itse visioimalla ei pääse niin pitkälle kuin silloin kun joku syöttelee sivusta.

Pasilaan rakentuva Tripla on toinen suuri urbaani kauppakeskusprojekti Helsingissä. Lehdistössä on kerrottu, että tämä on rakennusyhtiöiden keskinäistä nokittelua. Aleksi Salminen sanoo, että asia on vähän niin että kuka milloinkin asiaansa esittelee.

Hän pitää Triplaa mielenkiintoisena, sillä se auttaa Pasilaa muotoutumaan uudeksi päärautatieasemaksi. Pohjoismaissa ei taida olla yhtään pääkaupungin rautatieasemaa, joka olisi pääteasema. Junaliikenne on kovassa kasvussa. Pasilasta tulee Helsingin toinen keskusta. Pääkaupunkiseutuun suuntautuva muuttovirta tarkoittaa, että moni pikkukaupunki Suomessa näivettyy, mutta kuluttajia löytyy kaikille pääkaupunkiseudulta.

Aleksi Salminen kulkee päivittäin kotikaupungistaan Lahdesta Rediin. IC-junalla ja metrolla matka vie tunti ja kolme minuuttia. Kalasatama on sentään aivan Helsingin ytimen vieressä upeassa paikassa. Lahdesta Triplaan menee vain 40 minuuttia. ”Catchment area” uusille kauppakeskuksille ei ole pelkkä pääkaupunkiseutu.

Nyt on rakennettu isot kompleksit, jää nähtäväksi mitä ne haluavat edustaa ja mitä tarjota.

Redissä pitää mennä eteenpäin ja tehdä siitä kiinnostava paikka, ei voi jäädä odottamaan että lähiympäristö rakentuu ja tuo kuluttajia. Ei mitä kahdessa vuodessa voi tehdä, vaan mitä nyt voi tehdä. Ihmisiä tulee ohjata kauppakeskukseen julkisenkin liikenteen kautta lisää.

Joka paikasta on tullut kommenttia navigaatiosta, mutta alussa on tehty paljon myös ideointia, jotka pitäisi saada toimeen. Voi pyöritellä ajatuksia, mutta tärkeämpää on mitä saadaan käytäntöön, tuumii Aleksi Salminen.

”Redi on uudenlainen ja pitää tehdä uudenlaisia juttuja. Se ei vain enää toimi eikä ole järkevää, ei ole ollut Redin ideakaan että avataan kauppakeskus ja toimitaan samoin kuin muut kauppakeskukset.” sanoo Aleksi Salminen.

Hänen ja uuden markkinointipäällikön tehtävänä on kerätä hyvät ideat ja laittaa homma käyntiin. Työporukkaa hän kuvaa ”timanttiseksi”, mutta myös yrittäjiä, joiden yksilöllisiä tilaratkaisuja hän on käynyt ihmettelemässä. Jopa se pohjaratkaisu havaittiin perheen kanssa vierailulla ihan hauskaksi, että liukuportailla ja kahdella käytävällä ei näe koko kauppakeskusta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

RSS
Follow by Email